Nybörjare i bushen

Lite tankar och erfarenheter från en gröngöling

tisdag 21 augusti 2012

Lite om vikt och personliga önskemål

Jag är inte helt övertygad om lättviktens allenarådande frälsande förmåga, men samtidigt tänker jag inte blunda för att om jag har tillgång till två prylar som fyller exakt samma funktion och gör det lika väl, då borde i rimlighetens namn den som väger minst vara att föredra.

Det finns några logiska luckor i det resonemanget, och min erfarenhet av helt andra verksamhetsfält än att knata runt i busken ger mig några vid handen:

1) Hållbarheten riskerar att minska. En trasig pryl levererar ingen funktion alls, eller i bästa fall en nedsatt funktion.

2) Räckvidden begränsas. Med räckvidd avses här huvudsakligen tid. En mindre behållare rymmer av naturliga skäl mindre. Problemet kan oftast gås runt, men exempelvis batterilivslängd kan bli ett problem.

3) Alternativ funktion saknas eller är begränsad. Beroende på i vilken utsträckning den alternativa funktionen behövs spelar detta större eller mindre roll.

4) Lätt utrustning av hög kvalitet tenderar att kosta mer, i vissa fall mycket mer, än motsvarande kvalitet med högre vikt.

Givet allt detta finns det ändå en hel del vi på sikt borde byta ut, och intill dess verkar det vettigast att begränsa oss till kortare sträckor för vilka den burna vikten blir mindre av ett problem.


Allt handlar dock inte bara om vikt. Det finns saker jag önskar att vi hade, och nyinköp ökar av naturliga skäl endast den totala vikten.

Min personliga önskelista just nu, i vilken jag inte behöver ta några ekonomiska hänsyn, pekar på några prylar jag skulle vilja ersätta. Jag tänker dock redovisa kostnaderna ändå.


Ryggsäck: Jag är helt enkelt inte i grund och botten intresserad av en lättviktare här. Tvärtom tittar jag lystet på Norröna Recon Pack 125, vilket skulle öka vikten från 3,2 till 4,7 kilo bara i ryggsäck. Fem tusen kronor. Kortare turer kräver dock egentligen inte några volymer alls. Här skulle en Osprey Exos 46 på dryga kilot för sexton hundra kronor kanske göra sig väl.

Tält: Det tremanna kupoltält vi har är nyinköpt för en relativt ringa penning. Fyra kilo är dock lite i häftigaste laget. Av vad jag hittat på nätet verkar Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp vara en hyfsat optimal lösning. Två kilo och drygt sju tusen kronor.

Sovsäck: Dom vi har är billiga och tunga, eller i mitt fall, före detta dyr, urgammal och tung. Ingen av dem skulle klara temparaturer under noll. Jag har hittat två alternativ. Ajungilak Shield 3-S löser tre årstider och gör behovet av nytt tält mindre. Dryga kilot för dryga sex tusen kronor. Marmot Plasma 15 Reg fungerar även det för tre årstider, väger knappa kilot och kostar fem tusen kronor. För eventuella vinterturer hade jag nog valt en separat vintersovsäck, och det verkar finnas ett flertal för runt tre tusen kronor.

Liggunderlag: Det är bara att erkänna. Jag är för gammal för att sova gott på ett stycke cellplast. Det verkar finnas flera alternativ som kombinerar anständigt låg vikt (dvs samma eller inte allt för mycket mer än våra existerande cellplastliggunderlag) och funktion till runt nollgradigt. Vikt mellan 600 gram och 900 gram och en kostnad mellan ett tusen och två tusen kronor.

Kök: Jag tycker genuint om mitt Optimus Ranger 10, men det väger ett kilo. Primus Omnilite TI levererar ungefärligen samma funktion och väger runt kvartskilot. Kostnad runt 1800 kronor.

Kokkärl: Rostfritt stål väger. Att ersätta det vi har med Trangias kärl skulle kosta drygt fem hundra kronor och får ner vikten från kilot till halvkilot. Det är en så låg kostnad att jag misstänker att denna punkt på önskelistan kommer att realiseras inom kort.

Vattenfilter: Jag börjar tröttna på risigt vatten som smakar konstigt även efter kokning. Katadyn Vario väger runt halvkilot och kostar runt 1300 kronor.

Allt som allt skulle jag kunna dra på mig ett monster till ryggsäck, sova gott, dricka gott och ändå gå plus minus noll vad gäller vikt. För kortare turer misstänker jag att en mindre (och därmed lättare) ryggsäck gör jobbet givet att allt annat på listan ovan skulle vara inköpt. Det skulle hastigt och lustigt innebära 3,5 kilo mindre vikt utan att jag gjorde avkall på funktion.

Sedan har vi kapitlet kläder. Där vet jag att det kommer att köpas in, sväras över dåliga köp och glädjas över bra. Vad som händer viktmässigt är garanterat en ökning eftersom vi går mot kallare dagar. Vad avser funktion har jag helt enkelt inte en aning. En gång i den grå forntiden ansågs bomull vara ett fullt funktionellt material när ylle inte var nödvändigt. Syntet hade kommit, men eftersom de kläderna brann i det närmaste explosivt om de fattade eld fanns det en naturlig misstänksamhet mot plaggen.

Jag kommer att se över mina kängor. Det står redan nu klart att mina antika Lundhags Alaska har spelat ut sin roll som sommarkängor. Jag halkar runt som en idiot inuti dem och resultatet är skavsår. Att de väger bly gör inte saken bättre. Mina Meindl är eventuellt för små nu, men jag tänker ge dem en chans. I slutändan vet jag dock att jag behöver ett par bra skalkängor eftersom mina fötter så att säga gör att det regnar inifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar