Nybörjare i bushen

Lite tankar och erfarenheter från en gröngöling

onsdag 8 augusti 2012

Tiveden, dag 1

Vi kom iväg och farhågorna att sjuåringarna skulle sladda efter kom snabbt på skam. Däremot visade sig mina misstankar om ryggsäck och totalvikt vara deprimerande korrekta.

Lilltjejen fick kuta runt i ett par gymnastikskor och en Haglöfs modell mindre. Det är slangen till min lätt antika Camelbak som hänger ut. Hon var tämligen bestämd på att vatten smakade bättre ur mysko vattenslang än ur flaska.

Den bättre hälften gick med min systers ryggsäck, en kvartssekelgammal Karrimor Jaguar, som hade mycket begränsade möjligheter till att ställas om. Totalvikten låg dock på lite dryga 15 kilo, så det var lite rimligare, och terrängen visade sig passa de lågskaftade kängorna. Vete tusan om Timberland gör något som egentligen ska nyttjas utanför stan, men de gjorde sitt jobb.

T-shirt var ett genuint idiotiskt drag, något jag led mer av än frun eftersom jag fullkomligt vräker ur mig svett under ansträngning.

Den största överraskningen var hur kuperad leden var. Inne i själva nationalparken så var det fyrfästesvandring på flera ställen. Det var däremot i princip helt snustorrt, och inte förrän vi kom ut ur nationalparken och följde leden genom mossarna kom mygganstormningen. Den var sedvanligt vidrig och lilltjejen och jag fick tävla om vem som drog på sig flest tjog myggbett.



Vi kom fram till ett välunderhållet vindskydd norr om Tiveden och uptäckte att det fanns en förberedd eldstad/grill samt ved. Köken vi släpat med oss var med andra ord inte helt nödvändiga, men för sakens skull tände jag på mitt fotogenkök för att vänja mig vid dess funktion för senare bruk.
 Den lilla lådan, ett knappt femton år gammalt Optimus Ranger 10, gömde en häpnadsväckande uteffekt. Ett kilo tungt utan utensilier, men jag tror att jag håller hårt i det lilla kraftaggregatet.

Tältet kom upp utan problem och tjärnvattnet var helt tjänligt efter upkok. Vi försökte producera så mycket lagad mat som möjligt, men det var helt hopplöst att göra några större intryck på de hysteriskt överdimensionerade lager av mat vi tagit med oss.

Det visade sig också att vi tagit med oss ett par hekto onödiga bestick, så där finns en del att skära på till senare.

Under tiden jag funderade över detta så tog jag mig ett försiktigt dopp och kylde ner mina fötter. Jag är inte helt säker på att kängorna går att rädda, men jag ska ge dem ett par försök till. De har trots allt hängt med sedan 86. Däremot fick jag helt enkelt erkänna att dagens syntethandukar är helt suveräna. Helt klart värt viktminskningen från frotté.

Eftersom vi slagit läger så nära sjön fick vi inte fullt utbyte av den vikbara spannen, men det var ändå skönt att ha allt vid eldstaden. Vid det här laget avled mina batterier till mobilen planenligt. Jag får se om det är något jag någonsin kommer att försöka åtgärda. Det ska ju trots allt bäras på.

Vi kröp till kojs, och i de temperaturer som rådde hade vi kunnat lämna alla sovsäckarna hemma, men det var inget jag ville chansa på.


Packlistan:

Ryggsäck: Haglöfs Sosho damsäck

Tält: Fjällmark Arctic Dome 3P

Sovsäck: Caravan Carry Combi, enbart syntetsäcken
Sovsäckspåse: Vattentät kajaksäck
Liggunderlag: Thermarest Ridgerest

Kök: Optimus Ranger 10
Bränsleflaska: Optimus 0,6l med Statoil Blå
Kokkärl: MSR Seagull, 2l + 1,6l + stekpanna + Trangia kaffepanna 0.9l
Äta på: Tallrikslådan + bestickset i rostfritt stål inklusive en fällkniv...
Kniv: Mora
Kniv: Puma White Hunter
Eld: Light My Fire eldstål Army
Vattensystem: Camelbak 2l
Vattenflaska: Plastsak i isolerande fleece-bag, runt 0.8l

Första förband: Cederroths i originalförpackning
Bryne: Noname
Hälsa: Flytande tvål, myggstift, skavsårsplåster i stora högar

Skal: Haglöfs regnställ
Mittskikt: T-shirt och linneskjorta
Kroppsskikt: Haglöfs syntetställ
Byxor: Chinos-shorts
Förstärkning: Fleecejacka
Extra: Strumpor, kallingar

Mat: tillförbannelse i alla dess former.

Tillkommer: dotterns prylar.

Totalt i ryggäck, startvikt: 25 kilo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar