Nybörjare i bushen

Lite tankar och erfarenheter från en gröngöling

söndag 26 augusti 2012

Omdöme utrustning, Caravan Carry Combi

En sovsäck på dryga tre kilo, kan det vara något?

I mitten av 80-talet köpte jag på min denna dubbelsäck. Den hade en blå innersäck stoppad med dun och en grön yttersäck i syntet. Dragkedjorna var placerade så att det gick att koppla ihop säckarna till en stor säck för två personer.

Jag har aldrig testat de egentliga extremtemperaturerna, men på kronans liggunderlag i minus femton grader utomhus utan annat skydd fick jag kapitulera efter en tjugo minuter -- och ta av mig allt utom kalsongerna. Det blev helt enkelt för varmt.

Det fanns mumiesäckar redan på den tiden som var specificerade för temperaturer lägre än de -30 som angavs för Carry Combi, men de var helt oanvändbara i plusgrader. Dubbelsäcken, däremot, kunde temperaturregleras på enklast tänkbara sätt. Använd bara den blå dunsäcken vid temperaturer mellan noll och plus 10, och den gröna syntetsäcken vid temperaturer över +10.

Svagheten med systemet var just temperaturintervallet 0 - 10. Dunsäcken var inte vattenskyddad alls så under fuktiga förhållanden var ett sovsäcksöverdrag nödvändigt.

Överlag kan sägas att det var en ypperlig vinter och sommarsäck, men en mindre lyckad konstruktion för höst och vår.

Jag har tyvärr förlorat min dunsäck sedan många år och har endast syntetsäcken kvar. Med dagens mått väger den på tok för mycket för de temperaturer den hanterar, och en nästan trettio år gammal syntetsäck som huvudsakligen legat ihoprullad i sin påse det senaste decenniet klarar förmodligen inte av temperaturer runt tio plus. Sovsäckspåsen, däremot, är guld värd. Jag kommer förmodligen att flytta nästa sovsäck från sin kompressionspåse till den här eftersom Carry Combi -påsen skulle stiga till väders om man fyllde den med varmluft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar