Nybörjare i bushen

Lite tankar och erfarenheter från en gröngöling

måndag 27 augusti 2012

Omdöme Karrimor Condor

Jag tror det var 1987 jag köpte min Karrimor Kondor ryggsäck. Jag struntade däremot i de så kallade 'clasp fickorna' som kunde fås i endera treliters eller sexliters -versioner om jag minns rätt. Det fanns plastbyglar på sidorna av säcken för att knäppa fast fickorna.

Säcken var en relativt tidig modell med inre ram för att vara en vandringssäck. De flesta andra större modeller hade fortfarande extern ram på den tiden. Två aluminiumskenor i ryggen gjorde att den i princip kändes lika stabil som en ramsäck.

En trevlig funktion med säcken var möjligheten att dra ihop den med två dragkedjor för att minska volymen om man inte planerade att bära med sig så mycket.

Med alla detaljer inköpta gick det att variera volymen mellan 60 till 100 liter.

Jag minns mest att man kroknade i armarna när det var dags att ställa ifrån sig säcken. Bärsystemet höll så hög kvalitet att det var lätt att glömma att det låg drygt 20 kilo i den.

Tyvärr låg mitt exemplar och ruttnade i ett otätt vindsutrymme, så jag fick slänga säcken. Det var inget jag gjorde med glädje. Jag hade nyttjat den flitigt under femton års tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar